Ciclism Pariuri
Bicicleta a aparut ca mijloc de locomotie pentru prima data in secolul al XIX-lea, iar in prezent la nivelul intregii planete sunt inregistrate statistic aproape un miliard de exemplare.
De la nevoia omului pentru miscare si pana la sportul cu pedale nu a fost decat un singur pas, iar primul document oficial care atesta existenta unei curse cicliste apare la 31 martie 1868. Evenimentul a avut loc in Parcul Saint-Cloud din Paris, iar invingatorul cursei a fost un englez pe nume James Moore. Prima cursa intre doua orase s-a desfasurat intre Paris si Rouen pe distanta de 123 de kilometri, iar castigator a fost acelasi James Moore dupa 10 ore si 40 de minute.
Nu este de mirare ca ciclismul modern considera Franta drept natiunea mama a sportului cu pedale, iar Turul Frantei este cea mai importanta cursa pe etape din intreg calendarul competitional. Prima editie s-a desfasurat in 1903 si initial era programata pentru cinci etape cu startul din Paris si treceri prin marile orase ale Hexagonului precum Lyon, Marseille, Bordeaux sau Nantes. In perioada romantica a ciclismului si a Turului Frantei la cursa pentru tricoul galben lua startul oricine dorea sa porneasca in marea aventura. Au existat si asa numitii rutieri turisti, care nu erau altceva decat participanti privati care nu aveau nicio pretentie de cazare sau asistenta din partea organizatorilor. Intre 1930 si 1962 la Turul Frantei au fost acceptate doar echipe nationale, pentru ca ulterior situatia sa se schimbe odata cu inceputul anilor 60 la presiunea sponsorilor. Revenirea la echipele comerciale a adus in prim plan o noua problema, si anume dopajul, flagel care a ramas atarnat de gatul ciclismului ca o piatra de moara pana in zilele noastre.
Sposorii au jucat un rol important in dezvoltarea ciclismului si transformarea acestui sport de la o disciplina recreativa la una profesionista, in care sportivii isi asigura existenta din banii obtinuti in competitii. Tricourile distinctiv din marile curse sunt sponsorizate de cate o companie importanta. La fel se intampla si cu tricoul verde din Turul Frantei, acordat celui mai bun rutier din ierarhia pe puncte, unde banii provin de la Pari Mutuel Urbain, pe scurt PMU, o companie de stat franceza care se ocupa de pariuri sportive.
In prezent ciclismul ca sport este nelipsit din ofertele caselor de pariuri, iar cele mai bune cote sunt la Sportingbet, casa de pariuri care propune deja variante pentru alegerea castigatorului Turului Frantei din 2013. Alberto Contador este cotat cu cele mai mari sanse la castigarea cursei in fata britanicilor Alberto Contador si Christopher Froome.
Dar ciclismul modern ca sport nu inseamna doar Turul Frantei. Alaturi de Mare Bucla in calendarul competitional mai exista alte doua Mari Tururi de trei saptamani, care uneori prin traseele propuse sunt chiar mai grele decat Turul Frantei. Este vorba de Turul Italiei, competitie desfasurata in luna mai, si de Turul Spaniei, cursa care incepe in a doua parte a lunii august.
Pe langa acestea o savoare aparte a ciclismului provine de la cursele de o zi considerate clasice, iar pe acest segment Franta, Belgia, Olanda si Italia sunt tarile cu cea mai mare traditie. Clasicele de primavara debuteaza cu Milano-San Remo, o cursa de aproape 300 de kilometri, pentru a continua cu intrecerile pe pavate, Turul Flandrei, Gent-Wevelgem si Paris-Roubaix, aceasta din urma fiind recunoascuta ca ”Infernul Nordului” pentru dificultatea traseului. De la pavatele din nordul Frantei si zona de limba flamanda a Belgiei se trece la Clasicele din Ardeni, o serie de trei curse cu finaluri in ascensiune: Sageata Valona, Amstel Gold Race si Liege-Bastogne-Liege. Cu o istorie de peste un secol, aceasta din urma este considerata ”Decana” curselor de o zi.