Bundesliga Germania
Jumatate de secol de Bundesliga
Fotbalul german a crescut mult in ultimii ani, iar acest lucru se vede nu neaparat prin rezultatele obtinute la nivel european, cat prin infrastructura deosebita si nivelul intern de competitivitate.
Pe langa granzii Bayern Munchen, Borussia Dortmund sau Schalke 04 au aparut in fruntea ierarhiei si echipe din pluton. Astfel Wolfsburg a obtinut un titlu pe care nu-l anticipa nimeni, Hoffenheim a fost revelatia sezonului de debut in Bundesliga, iar Borussia Monchengladbach a terminat pe loc de Champions League cu investitii minime.
Si mai imbucurator pentru fotbalul german este ca in permanenta apar fotbalisti tineri de mare perspectiva. Este de ajuns sa ne uitam la Mario Goetze, Marco Reus, Julian Draxler, Toni Kroos sau Holger Badstuber pentru a intelege ca fotbalul german are viitorul asigurat.
Totul tine pana la urma de un climat financiar sanatos, iar Bundesliga ofera la ora actuala poate cel mai de succes model de management la nivel de campionat. Dincolo de rigoarea specifica nemtilor, in Bundesliga fiecare euro este gestionat cum trebuie si justificat contabil, iar scandalurile pe care le vedem in alte parti aici par desprinse din alta lume.
Cel mai bun exemplu in acest sens este oferit de Hans-Joachim Watzke, presedintele campioanei din ultimii doi ani Borussia Dortmund, care lauda principiile de functionare ale Bundesligii in comparatie cu alte campionate din Europa.Potrivit lui Watzke, fotbalul german este unul “romantic” pentru ca a pastrat regula de 50 la suta plus unu, prin care cluburile din Bundesliga sunt administrate de proprii suporteri.
In Anglia oamenii nu au nicio problema daca un club de fotbal este preluat de un grup de investitii din Orientul Mijlociu, cum s-a intemplat in cazul celor de la Manchester City, sau de patroni americani ca la Manchester United si FC Liverpool. Ca sa nu mai vorbim de cazul Chelsea, unde miliardarul rus Roman Abramovici a inaugurat un adevarat model.Germanii prefera sa aiba sentimentul apartenentei, iar in Bundesliga suporterii sunt integrati ca parte a clubului si nu sunt tratati ca niste clienti care vin la stadion pentru a plati pentru diferite servicii.
De aceea toate cele 36 de cluburi care formeaza cele doua serii ale Bundesligii sunt controlate de membrii cotizanti, cu exceptia a trei cluburi. Wolfsburg este detinut de grupul Volkswagen, Bayern Leverkusen se afla in administrarea gigantului farmaceutic Bayer, iar Hoffenheim care apartine unui singur antreprenor, Dietmar Hopp.In afara acestor trei cluburi, la care se adauga si Hannover, celelalte 32 au votat pentru pastrarea regulii a 50 la suta plus unu, care a fost introdusa in 2001 cand echipele profesioniste din fotbalul german au decis sa se organizeze separat de Asociatia Germana de Fotbal (DFB).
Stadioanele in Germania sunt pline la fiecare meci, iar suporterii merg sa-si sustina echipa ca si cum ar participa la o intalnire de familie.Cel mai bun exemplu in acest sens este clubul Borussia Dortmund al carui stadion Signal Iduna se dovedeste neincapator la fiecare meci. 25.000 de suporteri formeaza la Dortmund celebrul “Zid Galben”, iar pentru un tichet valabil toate cele 17 meciuri disputate pe teren propriu sunt platiti 190 de euro.
Preturile scazute fac parte tot din politica oficialilor germani de a atrage la stadion cat mai multi oameni, in special tineri. Numai din vanzarea biletelor un club precum Borussia Dortmund incaseaza annual 5 milioane de euro. In comparatie cu Anglia, unde preturile sunt mult mai ridicate si fotbalul a devenit o adevarata afacere, Germania inca pastreaza acea doza de romantism cum spunea si Hans-Joachim Watzke.
La 50 de ani de la infiintarea sa, Bundesliga ofera un exemplu de urmat pentru toate celelalte campionate, un exemplu de seriozitate, profesionalism si performanta.
Pentru pariorii care asteapta cu mare interes fiecare sfarsit de saptamana –